De nieuwe school is onderdeel van een herstructureringsopgave van de buurt. Op de Dorus Rijkersschool wordt Daltononderwijs gegeven. Dit onderwijs wordt gekenmerkt door een grotere mate van zelfstandigheid van de scholieren. Het gebouw accommodeert dit door middel van een diversiteit van werkplekken, brede gangen en grote lokalen. Het centrale speellokaal is gekoppeld aan de gang en aan een binnenhof, waardoor een grote ruimte is ontstaan die half binnen en half buiten ligt. Het binnenhof wordt door het kinderdagverblijf benut. In het midden van deze ruimte ligt een multifunctionele trap; een soort apenrots, die zowel dient als trap, bibliotheek en tribune.
De indeling
De onder- en bovenbouw hebben elk hun eigen entree. De entree van de onderbouw is op de begane grond. De entree van de bovenbouw loopt via een flinke buitentrap, die als tribune kan dienen voor het grote speelterrein. Onder de trap liggen secundaire functies, zoals de fietsenberging en de containerruimte. Het grote schoolplein kan na lesuren door de kinderen uit de buurt worden gebruikt.
Speels uiterlijk
Het gebouw heeft een rode betonnen gevel. De ronde ramen zorgen niet alleen voor een speels uiterlijk, maar ook dat het gebouw zich goed en zelfstandig verhoudt tot de omringende gebouwen. De Dorus Rijkersschool is een frisse school klasse A. Het sheddak zorgt voor prettige hoge ruimtes met noorderlicht en extra gebruiksruimte in de hoge delen.