Contactgegevens

Bezoekadres hoofdkantoor:

Pieter Zeemanstraat 9
8606 JG SNEEK

T: 0515 - 42 99 99
E: info@frisobouwgroep.nl

Postadres:

Postbus 49
8600 AA SNEEK

Servicenummer:
24/7 bereikbaar

T: 088 - 429 00 00

Contact
Rijnhavenbrug Alphen aan den Rijn
Project Rijnhavenbrug Alphen aan den Rijn
Partners Quist Wintermans Architecten
Sector
infragemalen en zuiveringen
Opdrachtgever Gemeente Alphen aan den Rijn
Contractvorm
traditioneel
Contactpersoon Jan Hogenberg
infragemalen en zuiveringen

Rijnhavenbrug Alphen aan den Rijn

De Rijnhavenbrug is een ophaalbrug van circa 50 jaar oud in de weg ‘Hoorn’ te Alphen aan den Rijn. Het is de nautische toegang tot de Rijnhaven.

Hoorn, Alphen aan den Rijn

Ontwikkelen tot jachthaven

De Rijnhaven was een weinig gebruikte industriehaven. Voor de Rijnhaven waren concrete plannen deze te ontwikkelen tot jachthaven. Hierdoor zal het aantal brugopeningen aanzienlijk toenemen (van ongeveer twee keer hinder per week naar enkele duizenden keren per jaar).

Doorvaarhoogte vergroten

Om het aantal openingen enigszins te beperken is er de wens de vaste doorvaarthoogte te vergroten, deze is nu met 75 cm zeer beperkt. Uit onderzoek is gebleken dat er renovatiewerkzaamheden aan de brug nodig waren en dat in ieder geval de elektrotechnische installatie en het hydraulisch bewegingswerk vervangen moetst worden. Op de locatie is de Rijnhavenbrug gesloopt en vervolgens vernieuwd. Het betreft de brug en het bediengebouw met uitzondering van een deel van de landhoofden en de kabel- en leidingduiker.

De werkzaamheden

  • verwijderen brugval, inclusief brugvalconstructie, bestaande uit hameipoort, balanspriemen, hangstangen, hydromotoren en contragewicht;
  • gedeeltelijk slopen van de landhoofden; van het westelijke landhoofd wordt de vloer en de palen hergebruikt, bij het oostelijke landhoofd blijven enkel de palen achter;
  • bestaande funderingen versterken met tubexpalen en hierop de kelder opbouwen;
  • ophogen en verlengen baanlichaam, deels met EPS-blokken, deels met een zandlichaam en plaatsen betonnen L-muur;
  • slopen van het bedieningsgebouw;
  • werkzaamheden kabels en leidingen;
  • betonwerkzaamheden aan de bestaande kabels- en leidingentunnel;
  • aanbrengen nieuwe ophaalbrug (hameipoort, balansconstructie, hangstangen, brugval, hydraulischecilinders met toebehoren en elektrische installatie);
  • testen van de nieuwe brug;
  • aanbrengen overige elektrische installaties: slagbomen, verkeerslichten, verlichting, etc.;
  • inrichten openbare ruimte.

Stalen constructie

De brug is opgebouwd uit een stalen constructie (brugval, hameipoort, balanspriemen, hangstangen, motoren en contragewichten). Het bediengebouw bestaat uit metselstenen, betonnen gevelelementen, aluminium kozijnprofielen, glas en een stalen geveltrap. Het dak is plat en op de begane grond staan elektrische schakelkasten en motoren.