Contactgegevens

Bezoekadres hoofdkantoor:

Pieter Zeemanstraat 9
8606 JG SNEEK

T: 0515 - 42 99 99
E: info@frisobouwgroep.nl

Postadres:

Postbus 49
8600 AA SNEEK

Servicenummer:
24/7 bereikbaar

T: 088 - 429 00 00

Contact
GA Terminal Schiphol nieuwbouw
Project GA Terminal Schiphol nieuwbouw
Partners VMX Architects Amsterdam
Sector
werkenrecreëren
Opdrachtgevers Schiphol Real Estate
Contractvorm
traditioneel
Contactpersoon Gerard Siemensma
werkenrecreëren

GA Terminal Schiphol nieuwbouw

De oude terminal was aan vervanging toe. Daarom bouwde Friso, in opdracht van Schiphol Real Estate een nieuwe General Aviation Terminal op Schiphol.

Hoogste punt

Hoogste punt

n.v.t.
BVO

BVO

6.100 m²
Bouwperiode

Bouwperiode

2009 - 2011

Luxueuze GA Terminal op Schiphol in gebruik

Uit: Friso Nijs - winter 2010

De General Aviation (GA) Terminal op Schiphol-Oost ademt zakelijke glamour. Door de vorm, de kleuren en de materialen. Sinds juli 2011 maken staatshoofden, profvoetballers, CEO’s en zakenmensen en popsterren gebruik van het luxe vliegveld. De architect liet zich vooral inspireren door de villa van beroemdheid John Travolta. Schiphol heeft al sinds 1972 een GA Terminal waar vluchten worden afgehandeld met vliegtuigen voor maximaal 19 mensen. Vooral politici, zakenmensen en (andere) beroemdheden maken hier gebruik van. Voordelen voor hen zijn dat ze kunnen vliegen op tijdstippen die hen uitkomen, er geen wachttijden zijn en er is privacy. “De oude locatie, zo’n 300 meter van de nieuwe terminal vandaan, was kleiner, ouder en zonder luxe. Het is alsof we van een driesterren- naar een vijfsterren onderkomen zijn gegaan”, vertelt André van den Berg, directeur Schiphol Real Estate. Ongeveer vijftien jaar geleden ontstond de behoefte aan nieuwbouw. Na een lange periode van uitvoerig overleg en onderzoek werd in november 2009 de eerste paal van de multifunctionele terminal geslagen. In juli 2011 werd de terminal in gebruik genomen.

Inspiratie

Van den Berg: “Over het ontwerp en de voorzieningen in de nieuwe GA Terminal hebben we lang nagedacht. We wilden een bijzonder gebouw waarin zakelijk-chique, privacy, comfort, functionaliteit en glamour samen zouden komen. Om rendabel te kunnen zijn, werd daarnaast besloten ook kantoren en showrooms in het gebouw te verhuren. Hier is de architect mee aan de slag gegaan.” in eerste instantie liet de architect zich inspireren door de villa van John Travolta in Florida. Deze heeft een drive-in voor auto’s aan de ene kant en twee carports voor vliegtuigen aan de andere kant. In het boek ‘Brilliant on the skyline’, dat Schiphol Real Estate liet maken over de GA Terminal, lezen we dat het comfort van dit huis, waar de passagiers dankzij drive-in en luifels beschut tegen regen en zon hun vliegtuig kunnen betreden, één van de belangrijkste uitgangspunten werd van de GA Terminal op Schiphol.

Diamantvormig

De glamoureuze uitstraling die was gewenst, is tot in de puntjes doorgevoerd. Het begint al met de aanblik van het gebouw. Dit heeft de vorm van een diamant en is voorzien van polyester gevelplaten met een glanzende zilvermetalic gelcoating. Het deel aan de achterzijde, inclusief de overkappende luifel, is magenta roze. Volgens André van den Berg dé kleur van glamour en plezier. De bijzondere architectuur en glamoureuze uitstraling komen ook terug in het interieur: het luxe meubilair in de wachtruimte, de balie,  in de boardrooms en in de parkeergarage en de bestickering op ramen. Binnen in de GA Terminal springt de prominent aanwezige vloer in het oog: tegels in zwart en wit in de vorm van molenwieken. Net als de hoogte van de transparante ontvangsthal, waar wachtende mensen kunnen wegzakken in royale antraciet- en magentakleurige fauteuils.

Comfort

“Van een marktleider als Schiphol verwachten mensen hoge kwaliteit”, legt Van den Berg uit. “Dit zien ze ook in het buitenland. Alles wordt chiquer. Een comfortabele wachtruimte bijvoorbeeld wordt als heel belangrijk ervaren.” Schiphol heeft de behoefte aan comfort doorgevoerd tot in de details. Reizigers kunnen de parkeergarage inrijden en binnendoor doorlopen naar de check-in balie. Onder de luifel aan airside staat hun vliegtuig al klaar en kunnen zij zo, overdekt, het vliegtuig instappen. Een ander uitgangspunt was dat de privacy gewaarborgd moest worden. Aan de straatkant bevat het gebouw spiegelglas, waardoor je er van buitenaf niet doorheen kunt kijken. En aan airside, waar de kantoren op uitkijken, is ook geen mogelijkheid om te zien wie er een vliegtuig instapt. Vanuit de kantoren kijken mensen namelijk door de vaste horizontale lamellen die onderdeel zijn van de indrukwekkende luifel. Deze is overigens geïnspireerd op een vliegtuigvleugel. De ramen in de luifel geven weids uitzicht op de luchthaven en op Schiphol Centrum, maar geven niet de mogelijkheid om naar beneden te kijken.

’s Avonds heien

De realisatie van de GA Terminal heeft uiteindelijk16 maanden geduurd. “Dat is heel snel gegaan”, vertelt Van den Berg. “De medewerkers van Friso moesten met diverse aspecten rekening houden. Bijvoorbeeld dat er alleen ‘s avonds geheid mocht worden. En dat het gebouw, doordat het diamantvormig is, complexe scherpe hoeken heeft. De samenwerking is heel plezierig verlopen.”